Gästbloggare: Linn Wendel: Våga stå för det du tycker

Min polare Linn har fått äran att gästblogga i min blogg.

Våga stå för det du tycker

Maria är ju som ni vet ett stort fan av dansband, jag däremot var emot dansband på alla sätt och vis. Varje gång som hon nämde dansband så ville jag hålla för öronen. Bara tanken på att lyssna på vikingarna fick mig att rysa. För ja, helt ärligt så trodde jag att ALLA dansband lät som vikingarna.

Kanske var det just allt hennes intesse och allt mitt ointresse för dansband som fick det att gå hela fyra år innan vi blev riktiga och helt fantastiska vänner för varandra.

Den 2 maj i år så följde jag med Maria på en dansbandskryssning efter ett x antal förfrågningar om jag skulle med. Min första spontana reaktion var givetvis att- Nej gud nej jag vill inte med. Men eftersom Maria och jag hade börjat bygga upp en fin vänskap så valde jag till sist att följa med. Det var ett av mina bästa beslut någonsin.

Bandet var Date, ett sk. modernt dansband. Jag gick ombord på båten med noll förväntningar.Jag gick däremot av båten med trallande glada låtar på hjärnan. Jag kan inte påstå att jag är ett fan, jag kan inte heller säga att jag är en person som lyssnar på dansband. Men det jag absolut kan säga är att jag har haft så otroligt fel och har varit så otroligt kränkande mot dansband och allt vad det innebär. Jag gick av båten med lite skam i kroppen av att jag i hela mitt liv totaldissat alla som har lyssnat på just dansband.

Men vet ni som för mig har varit ännu mera skamligt? Det ska ni få höra här och nu.

Jag hade vinkat av Maria och gänget. Jag kom hem till mitt "riktiga" liv igen. Ett liv där dansband är lika med pest. Jag skämdes för att jag hade haft det så kul. Så jag låsades att jag hatade Date och all deras musik. Jag talade om för folk att bandet sög men att dom hade fina personligheter. Samtidigt i smyg så lyssnade jag på deras senaste skiva.
Jag planderade nya spelningar med Maria. Jag tittade på våra kryssningsbilder om och om igen. Jag var som en scitzofren. Bara för att jag skämdes. Jag vågade helt enkelt inte stå för vad jag tyckte.

För ett litet tag sedan så blev jag sjuk, och då insåg jag att om jag ska orka bli frisk igen så måste jag vara ärlig och säga exakt som jag tycker. För vad har jag att skämmas över? Nej just det- Inget! Att gilla att dansa till trallvänliga låtat till ett band som DATE är inget man ska skämmas över, det är någonting man ska rekommendera vidare till folk att testa på.

Reaktionerna på att jag sagt åt folk att hålla käften när dom hånat mig för mitt nya intresse har varit aningen jobbig. Men jag orkar inte bry mig, för låter inte mina nära och kära mig att ha ett intresse så kan dom lika gärna skaffa andra intressen än att umgås med mig.

Detta är mitt nya jag:

Hej jag heter Linn. Jag älskar att umgås med Maria och co. Jag ser fram emot alla spelningar med DATE. Deras musik är inget jag lyssnar på hemma i ipoden, men det är musik jag mer än gärna dansar till på spelningarna. Att träffa alla andra människor på dessa spelningar är en av de roligaste sakerna jag gjort. ALLA nya vänner som jag mött. Det betyder verkligen allt. Dessa minnen som vi har skapat är minnen som jag kommer att bära med mig för livet och det är allt på grund av dansband. Nej förlåt mig- Modernt dansband. Jag kommer att åka på massa flera spelningar, jag kommer att nynna på låten alexandra, jag kommer att skapa fler minnen.

Så jag rekommenderar dig här och nu. TESTA, åk på en spelning, ge det en chans. Kanske är det inte just din grej, men tänk om det kommer att vara hur kul som helst? det vet du inte förän du har testat.

Det viktigate är ändå: SKÄMS INTE. Och det gäller inte bara för er som gillar dansband. För du kanske gillar, kaviar, opera, sniglar eller porr. Sluta skämmas och stå istället för vad du tycker. Det har jag börjat att göra och det är en av dom bästa känslorna som finns, att få släppa en liten sten från hjärtat.

Mikkis
2010-06-26 @ 00:31:32
URL: http://mikkismusse.blogg.se/

Bra skrivet tjejen ;) Dansband rocks!!!!!!!!!!

moaa
2010-06-26 @ 01:03:01
URL: http://moathemoses.blogg.se/

Åh, jag gillar också Date, de är underbara verkligen! :)

Tiia
2010-06-26 @ 01:34:36
URL: http://hush.blogg.se/

Mycket bra skrivet! Dansband rocks :-)

wictoria
2010-06-26 @ 02:59:25
URL: http://mewictoria.blogg.se/

fettbra skrivet!

Angela
2010-06-26 @ 10:23:05
URL: http://danslogen.se

Grattis Linn!



Nu återstår bara att våga ta steget till att åka på alla andra fantastiska bands spelningar....



Ha en underbar sommar med Maria i dansbandsträsket :-)



ang3lica
2010-06-26 @ 11:19:18
URL: http://thisisgelii.blogg.se/

dansband är det bästa!

Tor
2010-06-26 @ 21:03:10

Jag brukar alltid reta dig för att du lyssnar på Date, Linn. Det tänker jag fortsätta med också. Men jag är lite stolt över dig också, som står på dig. Du kommer nå långt med den inställningen :)

Therese
2010-06-27 @ 00:29:18
URL: http://thereseepersson.blogg.se/

Mycket bra skrivet :) Dansband är ju bäst ;)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0