Östersunds kille i Robinson

Från Länstidningen

Den tolfte säsongen av tv-programmet Robinson äger rum på Filippinerna där avsnitten spelades in i maj och juni i år. Premiär blir det den 7 oktober. Daniel Sjöqvist är 36 år och uppvuxen i Odensala. Han gick gymnasiet på Palmcrantzskolan. För 15 år sedan flyttade han till Gotland där han bland annat driver en outletbutik och en crosskartbana. Under många år jobbade han säsong och reste över hela världen resten av året. Han beskriver sig själv som en överlevare.

– Jag är van att ta reda på mig själv och bra på att ta tag i saker. Jag har jagat och fiskat hela mitt liv, många av de andra deltagarna kunde inte ens rensa en fisk, säger Daniel, som nyligen är hemkommen från älgjakten i Laxsjö där hans föräldrar bor numera.

När han landade i sydöstra Asien blev han först förvånad över att ingenting var ordnat i förväg.

– De körde ut oss på en strand och det var bara att börja leta mat direkt. Jag trodde att de skulle ge oss lite mat när inte kamerorna var på, men inte. Jag gick ner väldigt mycket i vikt och kräktes nästan av koksnötter till slut.

Trots det var det inte hungern som var allra värst enligt Daniel.

– Nej, det var tristessen. När man inte letar mat eller tävlar sitter man bara där på en strand.

Precis som förra året är det Paulo Roberto som är programledare och inför den här gången har han själv varit med och valt ut deltagarna. I fjol fick programmet kritik för att det var många som självmant valde att hoppa av produktionen.

– Det var en hård omgång. Förra gången valde tre personer att åka hem, den här gången var man tvungen att stanna om inte läkaren skickade hem en. Annars var det bara att vänta på att bli utröstad.

Daniel får givetvis inte avslöja hur det går för honom i dokusåpan, men en sak är säker: Att vara strandsatt på en öde ö har fått tvåbarnspappan att omvärdera livet.

– Man började tänka mycket på familjen och hur bra man egentligen har det. Att det bara är att öppna kylskåpsdörren och ta för sig. Man borde njuta mer av måltiderna och stressa mindre.





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0