Gästbloggning: Emma Salomonsson

Min polare Emma (Hummern) har fått äran att få skriva ett inlägg här i min blogg.
Hon är alltså en gästbloggare och jag måste säga att det var bra skrivet


Maria skrev tidigare ett inlägg om vad hon (Läs: HON!) tycker om människor som klagar och gnäller som värsta bitterf*ttorna över sin vikt men som ändå inte gör nånting åt det.

Om ni tycker Maria var orättvis, elak, blab la bla.. Då tycker jag ni ska sluta läsa nu, för dom som känner mig vet att jag är fan inte snäll när jag vill ha sagt det jag vill och vill få människor att fatta det också. So, this is my f*cking opinion!!
 Sen får folk ta åt sig hur mkt dom vill, ju  mer ni tar åt er desto mer har jag förmodligen träffat rätt på hur du är.

Jag har vägt som mest 110kg och det är inte så jävla längesedan, ca 4år sen ungefär.
Jag väger idag 30kg mindre..och inte fan blev jag 30kg lättare av att sitta på röven och inte göra nånting.

 

Många av er klagar på diverse problem hit och dit och smärtor hit och dit som gör att ni kan inte göra si och inte göra så..

 

Jag hade ont i ryggen, knäna, höfterna, axlar och nacke för inte nog mer ca 50kg övervikt så har jag och har alltid haft väldigt stor byst och med extra vikten bidrog det till en enorm belastning på hela kroppen.
Oh my bad, jag hade inte, jag HAR fortfarande ont.. Dels för att den kraftiga övervikten har gjort att jag för alltid kommer att ha belastningsskador på dessa delar av kroppen och sen för att jag jobbar inom vården, MEN de sist nämnda är mitt eget val o våga f*n inte säga att ja ska byta jobb bara för det för jag trivs fruktansvärt bra o har inga som helst tankar på o sluta så ja vill inte höra det från ngn annan !
Åter till ämnet, jag har ont, fruktansvärt ont vissa gånger.. men vad gör jag åt det? JO! Jag rör på mig, för jag vet (och säkert ni alla som läser detta också, bara det att vissa inte vill inse det),  att ju mer man rör på sig desto mindre ont gör det för kroppen vänjer sig tillslut vid motionen samt att ju mer du rör på dig desto mer kan du gå ner i vikt och DET bidrar ju om något till att smärtan minskar för då behöver kroppen inte bära på den extra vikten under motionen.

Förövrigt så är jag också hjärtopererad.. Jag har sen jag började fatta saker o ting när jag var liten fått höra att jag ska ta det lugnt med träningen, inte anstränga mig så mkt för att inte belasta hjärtat. Sen fick jag astma (Men faktiskt inte av övervikten ^^, utav vad är inte relevant), och ni som har astma eller liknande sjukdomar vet hur jobbigt det kan vara att träna lika mycket som en frisk människa utan att få problem. Detta då tillsammans med allt det andra gjorde att jag inte kunde träna som jag kanske velat, men ju mindre jag tränade desto latare blev jag och använde till slut mina sjukdomar som ursäkt för att slippa all sorts träning.

Ju äldre jag blev desto mer medveten blev jag ju också om kost och träning och är idag väldigt intresserad av detta och läser ofta och gärna på om bl.a olika dieter och träningsformer för bästa reslutat för mig själv. (Vad andra anser.. vet ni vad? Det SKITER jag i :D)
Och ju äldre jag blev desto mindre och mindre tyckte jag om mig själv ju mer vikten ökade.

2006 började jag på min första modifast kur (www.modifast.se) enligt läkarens rekommendationer och jag gick på s.k. ren kur i 12v .. vilket innebär 4 påsar om dagen och INGENTING annat under  12v tid. Enbart rent vatten (dvs inte ens kolsyrat) och svart kaffe utan socker/mjölk och desamma gällde te.
15kg lättare och riktigt jävla stolt över mig själv…. Sen gick det nedåt igen.
Fick ingen hjälp från varken läkare eller dietist efter dieten för att lära mig hur jag skulle behålla vikten, och därför gick jag upp allting igen.  Och återigen föll jag ned i mat depressionen och sket blanka fan i vad jag åt och när ungefär.

2008 kom min räddning!
Viktväktarna…  Jag själv anser att detta är det bästa som finns på långsiktig viktminskning.
Inget emot GI, LCHF, Atkins o allt som finns, men det är ingenting för mig. Självklart är vi alla olika, och olika sätt funkar olika på oss alla.
Men för mig är det viktväktarna som gäller.
Mellan Oktober 2008 – Augusti 2009 hade jag gått ner sammanlagt 27kg!

Tyvärr hände det flera dåliga saker inom familjen så ingenting jag tänker ta upp här, under hösten 2009 och jag gjorde allt för o hålla mig till maten jag skulle och träning. Men tyvärr gick det si så där och jag började gå upp i vikt igen.
Våren 2010, nu i våras alltså :P Hade allting som tur var lugnat sig och jag kunde pusta ut, men då hade vågen stått stilla för mig ett jätte tag så jag bestämde mig för att köra en ren kur på 4v med modifast igen även fast jag inte är så förtjust i dessa pulverdieter, men det gjorde jag iaf som ett sista försök att återfå min motivation och nu är dessa 4v slut och jag är inne på min sista vecka av avtrappningen, vilket innebär att jag nu under Juni månad har bytt ut 1påse soppa mot 1mål mat / vecka =) Så om 1v får jag alltså lov att äta 4mål mat om dagen igen !

När jag började med modifasten i Maj började jag också om ifrån början med träningen.
Jag betalar för gymkort varje månad och tänkte fan utnyttja detta också. Så jag hade som mål minst 2-3ggr/vecka, men det har blivit 4-5 haha men det e ju bara bra ..right?! :D
Och nu har jag kommit till det stadiet att jag faktiskt få abstinens om det går 2dagar mellan träningen…Vilket bevisar för mig att jag mår sååå mkt bättre när jag får träna.
Om de inte syns på vågen så iaf märker jag det kroppsligt !
Jag har fortfarande ont, men det känns så mkt mer sällan nu för tiden!

Så efter ren kur 4v och stenhård träning visar vågen på -11kg! :D
och måttet runt magen visar -12cm.. Hallelujah för mig!!! 

Helt ekelt, med detta inlägg vill jag bara få folk att fatta.
Oavsett din vikt, oavsett dina smärtor så kan man alltid börja någonstans!
En promenad runt huset/lgh, byt ut godis/chips mot frukt, bär och grönsaker.
Jag kan ärligt talat säga att bär med ex mjölk eller fruktsallad, grönsaksstavar med dipp.. Smakar faktiskt godare än allt de där onyttig!

Men för att livet ska vara roligt ändå, klart man ska få unna sig!!
Men inte varje dag och med MÅTTA! 

Det finns inga som helst anledningar till att inte lyfta på röva och börja röra på sig eller att inte byta ut de onyttiga.
Det är isf, ren och skär lathet för alla kan göra nånting även om det är lite..

Kan en man utan ben och armar vinna OS guld så kan väl DU välja ett äpple framför kexchokladen ? :D
 

Over and out! // renovation.blogg.se






Hon har verkligen en poäng i det hon skriver. Alla mår dåligt ibland men då kämpar man vidare precis som Hummern har gjort och tillslut ger det resultat. Tack för ditt bidrag Hummern :)
Therese
2010-06-13 @ 22:16:14
URL: http://thereseepersson.blogg.se/

Mycket bra skrivet :) Vill man ge sig dän på nåt trots att det är svårt så bara börja. Har man väl börjat så ska det inte va så svårt att slutfölja det. Gillar det sista som skrevs för det är typ det jag menar med mitt inlägg ;)



Kan en man utan ben och armar vinna OS guld så kan väl DU välja ett äpple framför kexchokladen ?



:)

Niklas
2010-06-14 @ 00:04:14
URL: http://bobisinflaska.blogg.se/

Det är ganska uppenbart att ni gaddar ihop er mot Stina här. Jag vet inte vad hon har gjort för ont mot er, men har hon verkligen gjort nåt som är så hemskt så att ni måste mobbas på det här viset?

Maria
2010-06-14 @ 00:05:59

Niklas ledsen att göra dig besviken men Stina är inte jordens medelpunkt. Finns fler människor på jorden än hon. Sen om du o hon tar åt sig är inte mitt problem

Jenny
2010-06-14 @ 00:22:26

Jag är stolt som fan över min syster :)

Hon har lyckats så sjukt bra och är verkligen grym :) You go girl (Y)

Niklas
2010-06-14 @ 06:24:32
URL: http://bobisinflaska.blogg.se/

Det var väldigt övertygande argument det där Majjsan. Jag antar att jag måste erkänna mig besegrad av ditt intellekt.

Emma
2010-06-14 @ 12:52:39
URL: http://renovation.blogg.se/

Ja men precis Niklas!

Herregud vad du är duktig som lyckats lista ut det helt själv..duktig pojke! :D



För det du skriver, det är ju så sant så.. Vi gaddar ihop oss mot Stina och mobbar henne sååå mkt det bara går genom att skriva vad vi tycker och känner.



För det kan väl ändå inte finnas tusentals andra människor som håller på detta viset? Neeej de kan jag väl ändå inte tro? eller? :D



Så applåd till dig och hoppas mamma köper godis till dig på lörd för att du var så duktig nu..



hmm...

Agge
2010-06-14 @ 13:29:21

Fan va du e duktig.

Jag är en sån som bara klagar på min vikt men inte gör något åt det.

Hittar en massa saker som jag skyller på.. Ska ner 20 kg för att må bra.

Nu får jag fan ta mig själv i kragen!!!!!!!!!

Gäst
2010-06-14 @ 13:53:51

Bra poäng där! Man blir plötsligt träningsmotiverad ^^

Maria
2010-06-14 @ 16:24:12

Agge: Tack. ja det är så lätt att skylla på saker men det är bara du själv som kan ändra på det. jag har själv varit stor. Dock inte lika stor som Hummern men tillräkligt för att kroppen höll på att lägga av och det var så lätt att skylla på allt. Men jag tog mig i kragen. Man kan ju inte sitta o gnälla och tro att något ska hända lixom. Agge jag håller på dig :)

Malin
2010-06-15 @ 16:06:47
URL: http://malzters.blogg.se/

Bra inlägg och jävligt bra jobbat. VV är faktiskt riktigt bra, man får äta sig mätt och motionen spelar stor roll.



Fruktansvärt med människor som bara gnäller och hittar på bortförklaringar så fort det är dags. Då är det väl bättre att stå för sin vikt och storlek istället. Man sviker ju sig själv varje gång man misslyckas.



Må gott.

/Malin

anonym
2010-06-15 @ 17:01:34

fan vad bra skrivet




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0