Julens tid är här

Runt vintern och julen så tycker jag extra synd om de som inte har något hem. Folk härjar hit och dit för att fixa massa julklappar. Om alla människor köpte en julklapp mindre och gav pengarna till någon insamling som t ex till de hemlösa så skulle det bli bättre för många av dem. När man tänker på hur många människor som finns där ute som har tak över huvet.

Vissa artister ställer upp för att hjälpa hemlösa. Några av dem är Mattias, Erik och Danny i E.M.D.
De har gjort konserter där pengarna går till hemlösa. Gjort en dokumentär så att folk där ute ska få se hur det står till. De har även spelat in en julskiva där 10 kr för varje såld skiva går till childhood. Tänk om fler var som dem. Finns många kändisar där ute som skulle kunna ta hjälp av sitt kändiskap för att sprida glädje.

Till nästa jul så ska jag starta mig egen insamling bland folk i min närhet och ge pengarna till de som hjälper hemlösa. Det ska bli min julklapp till dem och självklart ska jag skänka själv. Folk som har mat på bordet och tak över huvudet vet inte hur bra de har det. Det är så lätt att glömma.

Jag har redan haft en insamling till hemlösa en gång. Jag gjorde det som en födelsedagspresent till Erik. Jag visste att han skulle bli glad och på samma gång gjorde man fler männisor glada. När han var med i körslaget så skulle vinstpengarna gå till saronhuset i uddevalla. Tyvärr vann inte Erik så pengarna jag samlade in tillsammans med hans fans skulle gå till saronhuset. Och glad blev han. Saronhuset är ett ställe som bjuder hemlösa på mat och sånt.

Fler människor borde ge pengar till sånna här orginisationer. Det behöver inte vara mycket. Många bäckar små som det heter. Så tänk igenom detta gott folk. Ingen kan göra allt men alla kan göra nånting. Tillsammans kan vi göra mycket.
Guchie
2009-12-21 @ 16:40:13

90% av organisationerna som samlar in pengar snuvar en på dom... 1 kr av 100 går till dom hemlösa, dom andra 99 kronorna går rakt ner i deras egen ficka. Därför jag aldrig samlar in nå pengar till nått. Jag litar inte på folket som håller i det.. Samlar hellre in pengar till mig själv... Ja behöver dom minst lika mycket.

Maria Bredin
2009-12-21 @ 17:08:45
URL: http://mariachen.blogg.se/

Det är vad du tror ja

Linn
2009-12-21 @ 17:11:08

Jag håller med dig Maria och jag tror också att Stina har väldigt fel i det här. Men så kan det kanske vara lätt att tr att det är om man vill vara lite "ego" och bara slösa pengar på onödiga saker. ( ingen diss, bara åsikt!)



Själv har jag gett 100 kr till rädda barnen idag, det förtjänar dom <3

Mikkis
2009-12-21 @ 17:24:04
URL: http://mikkismusse.blogg.se/

Det känns bra att kunna ge till folk som behöver, de känns skönt att kunna hjälpa andra oavsett vad det e. Känner mej glad varje gång ja går till Secondhanden då allt vi får in pengamässigt (även endel grejer) går till välgörenhet. Det enda negativa e att orgnisationer står på kö för att få pengar så vi får ej ge till vilka vi vill. Men vi ger nått iaf. Jag vet at jag har handlat så 300 kr går till välgörenhet iaf :) Om alla människor spred lite glädje runt sej så skulle mycke se annorlunda ut.

Klara
2009-12-21 @ 18:34:22

Helt rätt, du har vettiga tankar. Jag skänker alltid pengar när de har insamlingar utanför affärer och liknande. Och alla småpengar som blir över när man handlar lägger jag alltid i nån bössa. Som du sa, många bäckar små.



Jättefint om du själv startar en liten insamling, då lovar jag att lägga något även där. :)

Maria Bredin
2009-12-21 @ 18:35:06
URL: http://mariachen.blogg.se/

Vad bra Klara :) Jag lovar att säga till när det blir av :)

Nastasija
2009-12-21 @ 21:04:39

Mkt fint skrivet !!!!!

Håller med dig nästa varenda ord i varje mening, du har alldeles rätt i alltihoppa verkligen...

Jag sj har funderat på detta i ett bra tag men vet inter riktigt vart jag ska börja, alltså var enda dag sedan jag såg dokumentären om de hemlösa så har mina tankar förändrats helt...

Jag skänner bara att jag vill vara med och hjälpa till men vet inte vart jag ska börja...

Jag har ju köpt julskivan och deras singel, men det känns som man kan hjälpa mkt mera än bara så......

Är sjukt tacksam för att eran hemsida 'emdtour' finns <3

Emma
2009-12-21 @ 21:54:57
URL: http://renovation.blogg.se/

Helt rätt!

Håller med dig, både de hemlösa och andra organisationer förtjänar alla pengar dom kan få.



Då jag själv jobbar inom vården har jag valt att varje månad skänka 100kr till Läkare Utan Gränser.



Startar du en insamling så är jag med, helt klart.

Att bara tro att organisationerna snuvar en på pengar och att man lika gärna kan ta dom själv är bara idioti!

Maria Bredin
2009-12-21 @ 21:55:45
URL: http://mariachen.blogg.se/

Bra Emma :)

Sofia
2009-12-22 @ 00:01:41

Jag tycker det är en fin ide du har...

De flesta är ju som E.M.D sa "blind" och ser inte dem hemlösa riktigt...

Det var ju det som ar meningen med programmet ju få ler människor att öppna ögonen och bry sig...



Jag gillar det starkt!!!



Kram

Fia
2009-12-22 @ 00:05:39

Alla kan bidra med något. Det finns seriösa organisationer som man kan stötta. Jag tycker att det är jättebra om du Maria hittar ett sätt att hjälpa. Tråkigt att du fick en negativ kommentar för det, och jag tror faktiskt att en hemlös behöver pengarna bättre än Guchie, om du ursäktar.

Maria Bredin
2009-12-22 @ 00:06:26
URL: http://mariachen.blogg.se/

Du behöver inte ursäkta dig. jag förstår helt klart vad du menar :)

Tess
2009-12-22 @ 07:32:17
URL: http://fraggel.blogg.se/

Det finns mycket man kan göra. Dit hemlösa vänder sig kan man ofta skänka mat osv. en vän till mig gjorde julgodis till de hemlösas julbord nu som arrangeras.

Maria
2009-12-22 @ 07:53:12

Väldigt fint skrivet! Och så sant!

angelica
2009-12-22 @ 09:29:36
URL: http://thisisgelii.blogg.se/

mer folk som hjälper till tycker ja :) bra skrivet

Tiia
2009-12-22 @ 09:52:09
URL: http://hush.blogg.se/

Haller med dig. Jag skulle ge en summa varje manad om jag sjalv hade mer. Just nu maste jag vara snal.

madde
2009-12-22 @ 16:05:08

tyvärr det är för många hemlösa som behöver hjälp.bättre om socialen i varje kommun hjälpte dom men det gör dom ej.men jag tycker det är bra ni som gör det.

Maria Bredin
2009-12-22 @ 16:06:15
URL: http://mariachen.blogg.se/

Visst vore det enklast men när inte de gör något så borde vi andra ställa upp. Hade det varit omvänt så hade ju vi velat ha mat och någonstans att bo

Tove Birkeland Brandt
2009-12-22 @ 18:08:27
URL: http://www.netlog.com/tovebirkelandbrandt

Min chef bjöd de hemlösa på middag på Herrgården ett samarbete med RIA, så härligt initiativ tycker jag :-), det var ett 50 tal som fick sig ett julbord att smaska på.

Charlotte
2009-12-22 @ 18:22:49

Stina har faktiskt en poäng i det hon säger. Men det gäller trots allt inte alla organisationer. För Childhood, Unicef och Stadsmissionen är ju tre undantag gällande det där. För där går faktiskt allt till de behövande, likaså gälelr Rädda Barnen. Men som alla vet så är det inte samma sak med Röda Korset. Så man får ju tänka till innan man skänker pengar till vissa. Fast du är inne på en bra grej här Maria, tycker att du ska satsa på det :)

Maria Bredin
2009-12-22 @ 19:06:51
URL: http://mariachen.blogg.se/

Charlotte: Nej det är klart att alla orginasitioner ej är ärliga. det ska gudarna veta. men det finns många som faktiskt är det lixom :)

Man ska ju inte dra alla över en kamm för dte förlorar många på :)



Tove: Diggar din chef. Tänk om fler kunde göra så

Lena Birkebo
2009-12-22 @ 19:18:22

Mycket bra skrivet.Att ge ger mer tillfredsställelse än en ny pryl.:)

hanna
2009-12-22 @ 20:30:29
URL: http://rothis.blogg.se/

Ja om alla kunde tänka som dom..

Suzanne
2009-12-22 @ 22:12:12

Jag tycker att det är en bra ide´att samla in pengar och det som Stina säger är inte helt riktigt, men heller inte helt fel ! Det beror helt o hållet på vilken organisation man vänder sig till ! Det finns de som är riktigt oärliga där pengarna går direkt i fickan på dem själva, så jag skulle verkligen kolla upp det innan jag valde var jag gav pengarna !



Men, det jag inte förstår är just att man säger att "jag behöver pengarna lika mycket", det är så himla fel. De jag känner går och lägger sig i en säng och sover på natten, de har mat på bordet och vatten i kranen ! Så sluta gnälla om pengar så länge som "folk" kan slösa pengar på otroligt Onödiga saker och ting !



Det var vad jag tyckte i alla fall ! :)

Maria Bredin
2009-12-22 @ 22:26:16
URL: http://mariachen.blogg.se/

Suzz: ja men så är det ju överallt. Inte bara bland organisationer :) Och klart jag kollar sånt först. Nu var i o försig inlägget om att bry sig om andra och ge till dem som behöver. Och inte vart som är fel att ge :P

Lars Johnsson
2009-12-22 @ 23:09:05
URL: http://www.shame.se

Att kunna ge är nåt fantastiskt!



Jag hade förut ett jobb med en topplön. Jag kunde gå in i en butik och köpa vad jag ville, utan att titta på prislappen, och det gjorde jag, -hela tiden! För ett tag var jag fast i det "ekorrhjulet..." Men så en dag insåg jag att livet inte blir bättre, snarare sämre av mitt dåvarande beteende....



Jag har alltid hållt på med musiken, men bestämde mig 2002 för att satsa på heltid. Det är mitt absolut bästa beslut ever!



Att sjunga inför folk är som att ge bort en julklapp, och visst är det roligare att ge bort, än att få...:) Känslan av att kunna glädja så många människor är helt underbar!



Nu är inte vare sig jag eller Shame så etablerade som EMD, men vi skulle definitivt vara med i en insamling, om möjlighet skulle ges!



För att besvara tidigare inlägg, så visst, det finns bra och dåligt av allt i livet. Det har funnits och kommer säkert finnas framöver också, organisationer som är oseriösa och behåller alla eller en stor del av insamlade pengar. Men det finns också fantastiskt många fina människor som verkligen sliter med att samla in pengar till rätt ändamål! Huruvida en organisation är seriös eller inte, måste man ju undersöka innan man skänker pengar!



Som jag sa i början, att kunna ge är fantastiskt! Att få se mottagarens ögon glimma! Det får mig att sova gott om nätterna!



Vi är alla på jorden under en väldigt begränsad tid, så låt oss hålla sams och hjälpas åt! Vem vet vad som väntar runt hörnet!



Det ända vi säkert kan veta om framtiden, är att ännu har ingen lyckats överleva sig själv...



Jag tror inte man ska leva som om var dag vore den sista, men kanske som om varje år vore det sista. Vi bör alla försöka leva våra liv så att vi slipper ångra något. -Tänk på det innan...



En riktigt GOD JUL önskar jag er alla från djupet av mitt hjärta!



Hälsningar



/Lars, sång i Shame



Maria Bredin
2009-12-22 @ 23:13:34
URL: http://mariachen.blogg.se/

Jätte bra skrivet Lars :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0